Het coronavirus in Uganda 1:
update van George Omoding

(administrator van Kumi Hospital)

“Het ziekenhuis heeft weinig patiënten, en de patiënten die komen, kunnen maar moeilijk hun rekeningen betalen. Dit maakt het voor ons lastig om bijvoorbeeld de vaste lasten als elektriciteit te voldoen. Een nog groter probleem zijn de stijgende kosten van benodigdheden als wegwerphandschoenen, die we eerder kochten voor shs 11,000 maar nu voor shs 40,000 worden verkocht, en medische mondkapjes die nu shs 120,000 kosten tegen voorheen shs 7,000. We screenen patiënten bij de poort en zorgen ervoor dat ze hun handen wassen voordat ze het ziekenhuis binnenkomen en nadat ze andere patiënten hebben bezocht. Bezoekers zijn nog steeds welkom, maar we proberen dit te beperken tot maximaal 2 per patiënt.”